Friday, July 1, 2011

'Bulan Sya'ban'

Dengan Naman Allah Yang Maha Pemurah Dan Maha Mengasihani.

Alhamdulillah, sedar atau tidak sedar kita dah memasuki bulan sya'ban.....
sungguh cepat masa berlalu dan insyaAllah tidak lama lagi kita pula akan menghadapi bulan ramadhan yang merupakan bulan yang sangat mulia diberkati oleh Allah SWT.

Sya'ban merupakan bulan Rasulullah SAW..Sabda baginda yang bermaksud 'dinamakan dengan sya'ban (berserak-serak ) itu adalah kerana di dalamnya terdapat banyak kebajikan yang berserak-serak'

Antara amalan-amalan yang digalakkan dalam bulan sya'ban ialah:

1. memperbanyakkan puasa sunat seperti yang disabdakan oleh baginda SAW yang bermaksud,

Aisyah r.a. berkata: aku tidak pernah melihat nabi lebih banyak berpuasa sunat melainkan pada bulan sya'ban ( HR; Bukhari ).

Dari Usamah bin Zaid katanya: “Aku bertanya Rasulullah SAW: Ya Rasulullah! Aku tidak pernah melihat engkau berpuasa dalam satu bulan berbanding bulan lain seperti engkau berpuasa daripada sebahagian Syaaban. Baginda bersabda: Itulah bulan yang manusia melupakannya antara bulan Rejab dan Ramadan, iaitu bulan yang diangkat amalan kepada Allah , Tuhan semesta alam. Oleh itu, aku suka supaya amalanku diangkat ketika aku sedang berpuasa.” (Hadis Riwayat an-Nasa’i dan Ahmad. Dihasankan oleh Albani ).

2. Memperbanyak doa, zikir dan berselawat kepada Rasulullah S.A.W.

Sabda Rasulullah S.A.W.: "Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit." (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa'izhin)

3. memperbanyakkan ibadah pada pertengahan bulan sya'ban.

Daripada Aisyah RA berkata: Rasulullah SAW telah bangun malam dengan bersolat dan baginda telah memanjangkan sujudnya sehingga aku menyangka bahawa baginda telah dicabut nyawanya.


Kita munajat dan berdoa seperti doa Rasulullah SAW:

اللهم بارك لنا في رجب وشعبان وبلغّنا رمضان

"Allahuma Bariklana fi rOjab wa sya'ban wa ballighna ROmadOn"

Maksudnya: "Ya Allah Ya Tuhan kami, anugerahkanlah keberkatan untuk kami pada Rejab dan Syaaban, dan sampaikanlah kami Ya Allah hingga Ramadan (yakni panjangkan umur kami Ya Allah sehingga kami dapat bertemu dengan Ramadan."

dan banyak lagi amalan-amalan yang digalakkan dan mudah-mudahan kita diberi kekuatan oleh Allah SWT untuk mengerjakan sebanyak mungkin ibadah sebagai bekalan kita untuk bertemu dengan-Nya . InsyaAllah...





No comments:

Post a Comment